Warunkiem uzyskania wsparcia jest wykazanie spadku obrotów gospodarczych, rozumiany jako zmniejszenie sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym.
Dofinansowanie obliczone zostanie według następujących przedziałów spadku obrotów:
- co najmniej 30% – może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 50% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w rozumieniu ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, zwanego dalej „minimalnym wynagrodzeniem", powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy w odniesieniu do każdego pracownika,
- co najmniej 50% – może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 70% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy, w odniesieniu do każdego pracownika,
- co najmniej 80% – może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 90% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 90% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy, w odniesieniu do każdego pracownika.
SPOSÓB POSTĘPOWANIA PRZY UBIEGANIU SIĘ O DOFINANSOWANIE CZĘŚCI KOSZTÓW WYNAGRODZEN PRACOWNIKÓW
Wsparcie będzie udzielane zgodnie z zasadami ubiegania się o udzielenie dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców.
Aby uzyskać dofinansowanie przedsiębiorca powinien złożyć:
- Wniosek o udzielenie dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 wraz z załącznikami:
- Załącznik nr 1 do Wniosku – Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne w powodu COVID-19.
- Załącznik nr 2 do Wniosku – Umowa o wypłatę dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 wraz z wypełnionym Oświadczeniem o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową oraz kosztach wynagrodzeń każdego z tych pracowników i należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, według stanu na ostatni dzień miesiąca za który dofinansowanie jest wypłacane oraz podpisaną Klauzulą informacyjną dot. przetwarzania danych osobowych.
- Załącznik nr 3 do Wniosku – Wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń.
- Kalkulator spadku obrotów,
- Kalkulator dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek dotyczący umów o pracę,
- Kalkulator dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek dotyczący umów innych niż umowa o pracę, np. umowa zlecenia.
- Należy wpisywać numer PESEL pracowników;
- zapis w kolumnie „Czy pracownik jest objęty zwolnieniem ze składek ZUS?" powinien być spójny ze złożonym we wniosku zamiarem ubiegania się o wymienione zwolnienie.
Aby uzyskać dofinansowanie należy prawidłowo wypełnione i podpisane wszystkie dokumenty tj. wniosek, dwa egzemplarze umowy oraz wszystkie wymagane załączniki złożyć do Powiatowego Urzędu Pracy w Przemyślu:
1. elektronicznie, poprzez portal praca.gov.pl po opatrzeniu ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym lub
2. przesyłając tradycyjną pocztą na adres:
Powiatowy Urząd Pracy w Przemyślu,
ul. Katedralna 5, 37-700 Przemyśl
lub
3. do przygotowanej w tym celu urny ustawionej na parterze budynku (w dniach roboczych w godzinach od 8:00 do 15:00; dokumenty pozostawiane są bez możliwości potwierdzenia).
Więcej informacji także na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w zakładce Tarcza Antykryzysowa: https://www.gov.pl/web/rodzina/tarcza-antykryzysowa.
W przypadku dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu telefonicznego:
- tel. 16 678 33 68
- tel. 16 678 28 34
- tel. 16 676 00 85
Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej:
Zgodnie z art. 15zzb ust. 12 ustawy COVID-19 przedsiębiorca nie może otrzymać dofinansowania w części, w której te same koszty zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych. Powyższe oznacza, że przedsiębiorca może się ubiegać o inne formy wsparcia przewidziane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1478 z późn. zm.) i je otrzymać w części, w której nie pokrywa się ono z ww. dofinasowaniem.
W praktyce będzie to oznaczało, że pracodawca nie może otrzymać np.:
- refundacji, której mowa w art. 51a ust. 1 ustawy,
- refundacji część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne w ramach robót publicznych, prac interwencyjnych,
- pokrycia kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne refundowanych pracodawcy, o których mowa w art. 47 ustawy,
- refundacji pracodawcy kosztów składek na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia podejmujących pierwszą pracę, o których mowa w art. 60c ustawy,
- pokrycia kosztów dofinansowania wynagrodzenia zatrudnionego bezrobotnego powyżej 50 roku życia, o którym mowa w art. 60d ustawy,
- refundacji pracodawcy, w ramach bonu zatrudnieniowego, części wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 66m ust. 7 ustawy.
Ustawa COVID-19 umożliwia łączenie formy wsparcia, o której mowa w art. 15zzd (pożyczka) z formą wskazaną w art. 15zzb. Pożyczka (art. 15zzd) docelowo może być przeznaczona na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy. Dofinansowanie w art. 15zzb jest wsparciem z przeznaczeniem na części kosztów wynagrodzeń pracowników. Zatem o ile pożyczka, nie została przeznaczona na wynagrodzenia dla pracowników, te dwa instrumenty nie wykluczają się.
Dopuszczalne jest skorzystanie zarówno z dofinansowania wynagrodzeń pracowników w ramach instrumentu z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (udzielanego przez Wojewódzki Urząd Pracy) i w ramach art.15zzb ,ale jedynie pod warunkiem, że nie będzie ono dotyczyło tych samych pracowników. Jeśli przedsiębiorca skorzysta z instrumentu w ramach art.15zzb, nie może skorzystać z instrumentu finansowanego ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na tego samego pracownika.